mahsajey

  • ۰
  • ۰
موسیقی دوران زند

موسیقی دوران‌زند

علی رغم ناملایمات اجتماعی در قرن دوازدهم ، موسیقی دوران زند در دربار در دو صورت نقاره ای و مجلسی به کار گرفته می شد.
معمولا نقاره خانه‌محلی بوده که وابستگان این حرفه در آن می زیسته اند تا در صورت نیاز به آنان دسترسی داشته باشند .
در نقاره خانه تعدادی شیپورچی ، دهل زن ، نقاره زن ، طبال و … بودند و هر روز به هنگام طلوع و غروب آفتاب آهنگی می‌نواختند .
به غیر از دوران کوتاه زکی خان ، تمامی حکمرانان زند موسیقی را دوست داشتند .

اهل موسیقی دوران زند را می توان به دو گروه مردانه و زنانه تقسیم‌کرد .
به نظر می رسد که بخشی از اهل موسیقی از ارامنه و یهودیان بوده اند ،
شاید این امربه دلیل حرمت فقهی در مورد موسیقی بود که مسلمانان کمتر‌به این امور می پرداختند .
خواننده و آهنگساز معروف ارمنی ” سایات نُوا ” در دربار کریم خان زند در شیراز اقامت داشت ،
او به ارمنی‌، ترکی‌، فارسی و گرجی آواز‌می خواند .

هم‌چنین می‌توان استاد مهراب ارمنی‌ و رستم یهودی را معاصر دوره زندیه دانست که اوایل دوران فتحعلی قاجار را نیز درک کرده بودند .
به نظر‌ می رسد استادان مرد دوره ی زندیه در تعلیم بانوان حرم سرا نقش داشته اند .
علمای مذهبی ظاهرا با کارکرد های موسیقی در‌مناسبت هاو مراسم اجتماعی مخالفتی نداشته اند ؛
موارد مذکور عبارت بوده اند از :
فعالیت های مذهبی ، ورزش‌، اعیاد ازدواج ، مراسم‌نام گذاری‌کودک ، مراسم سوگواری و مشاغل کاروان داری .

کلاس موسیقی

یکی از مراسمی که در آن موسیقی به کار برده می شده ؛ مراسم گل ریزان بوده است ،
که یک بار در بهار هر سال به مدت یک هفته یا ده روز در حمام های شیراز برگزار می شده ؛
هم چنین در دوران‌کریم‌خان زورخانه های متعددی در شیراز وجود داشت و در این ورزش برای هماهنگی‌ورزشکاران از موسیقی استفاده می شد .
ظاهرا یکی از دلایل شناخت موسیقی دوران زند در قرن دوازدهم قمری جهت استفاده از آن در درمان بیماری ها بوده است .
دو رساله در این زمینه به جا مانده است ؛
یکی اثر میرزا محمد نصیرالدین جهرمی که طبیب خاص کریم خان بود
و رساله ای راجع‌به نسبت بین‌موسیقی و طب را تالیف‌کرد
و اثر دیگر پنجمین رساله در مجموعه ی شماره ۲۶۲ در آرشیو ملی اسلام آباد پاکستان است که به زبان فارسی تالیف شده است .

نظام موسیقی دوران زند از سه جریان متاثر بوده است :
۱) نظام مقامی‌کلاسیک ادوار پیشین
۲) موسیقی کلاسیک هند
۳) موسیقی مردمی نواحی جنوب و جنوب غربی ایران .

سازهای رایج دوره زند به دو گروه نقاره ای و مجلسی تقسیم بندی می شود ؛
سازهای نقاره ای عبارتند از : ” سنج ، نقاره، طبل ، کوس ، کُورکه ، کرنا ، کرنای ، سرنای ، بوق ، سفید مهره و … ”
و سازهای مجلسی عبارتند از : ” دف ، تنبک ، تار ، سه تار ، سنتور ، کمانچه و … “

  • ۹۶/۱۲/۱۵
  • mahsa jey

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی