mahsajey

۲۸ مطلب در خرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

موزه موسیقی ایران یکی از موزه‌های تخصصی ایران است که بازدید از آن برای اهل موسیقی و به خصوص موسیقی اصیل ایرانی بسیار جالب، مفید و لذت‌بخش خواهد بود. این موزه بخش‌های مختلفی دارد که در هر کدام از آن‌ها نوعی ساز یا فعالیتی خاص مثل کارگاه‌های ساخت ساز به نمایش در آمده است. در این گزارش با هم نگاهی به اجزای تشکیل دهنده ساز «تار» در موزه موسیقی ایران می‌اندازیم تا با روند ساخت آن از یک تکه از تنه درخت تا سازی با نوای خوش بیشتر آشنا شویم.

از آنجایی که روش چگونگی ساخت انوع ساز به عنوان یک فرایند مهم و تاثیر گذار در تاریخ موسیقی به شمار می آید، از این رو کارگاهی جهت نمایش مراحل ساخت انواع ساز های ایرانی در این موزه، در نظر گرفته شده است.

آموزشگاه موسیقی

دسته تار:

این دسته بیشتر از چوب کهنه گردو ساخته می‌شود. روی این دسته با استخوان شتر تزیین می‌شود.

در این کارگاه، ساخت و مرمت ساز انجام می‌گیرد.

در واقع افراد میتوانند آغاز حیات یک ساز را از یک تکه چوب، تا لحظه ای که موسیقی با آن نواخته می شود را مرحله به مرحله از نزدیک مشاهده نمایند.

ساز تار یک ساز زهی است. به این معنا که برای نواختن آن باید سیم‌های آن به ارتعاش در آیند.

ساز تار با زخمه نواخته می‌شود. نواختن این ساز در ایران و بعضی کشورهای دیگه منطقه مثل تاجیکستان و آذربایجان و چند کشور دیگر رواج دارد.

تارهای قدیمی که چند نمونه نادر آن در موزه موسیقی ایران هم به نمایش در آمده‌اند پنج سیم داشته‌اند.

درویش خان یک سیم دیگر به این ساز اضافه کرد که پس از آن تا به امروز روی این ساز استفاده می‌شود.

کاسه بزرگ تار عمدتا از کنده چوب درخت توت ساخته می‌شود که هرچه این کنده قدیمی‌تر و چوب آن خشک‌تر باشد صدای بهتری تولید خواهد کرد.

گفته می‌شود ساز تار از زمان فارابی موسیقیدان معروف ایرانی یعنی حدودا سال ۲۶۰ هجری قمری وجود داشته است و بعد از وی توسط صفی الدین ارموی و دیگران به سمت کمال پیش رفته است.

نمونه‌ تصویرهایی از استفاده نوازندگان از تار در دوران صفوی یعنی سال ۱۰۸۰ هجری قمری در کاخ هشت بهشت اصفهان دیده می‌شود. توصیه می‌کنیم اگر به موزه موسیقی ایران سر زدید حتما به بهش کارگاه آن رفته و از روند ساخت تار و دیگر سازهای ایرانی دیدن کنید

آموزشگاه موسیقی تار

  • mahsa jey
  • ۰
  • ۰

در تشریفات مجالس عروسی میز شام عروسی میتواند از جانب کارکنان و خدمه تالار یا در صورت درنظر داشتن چیدمان خاص از جانب میزبان مراسم میتواند از سوی خود خانواده عروس و داماد صورت گیرد. میز شام عروسی در سالن باید در جایی قرار گرفته شود که در معرض دید میهمانان باشد. مراسم عروسی در زندگی هر زوجی یکبار اتفاق می افتد ازاین رو باید سعی داشت تا به بهترین شکل ممکن تشریفات مجالس عروسی برگزار گردد و چیدمان میز شام عروسی به بهترین شکل صورت گیرد.

خدمات مجالس در تهران

در اینجا به مواردی که در زیبایی و نحوه چیدمان میزشام عروسی تاثیرگذار است اشاره میکنیم:

• انتخاب یه رومیزی شیک و زیبا

قدم اول در شروع چیدن میز شام استفاده از یک رومیزی زیبا است. طرح و رنگ رومیزی در تشریفات مجالس عروسی میتواند زیبایی میز شام را دوچندان کند و جلوه زیبایی به میز دهد. از پاپیون های بزرگ و روبان های رنگی نیز میتوان برای تزئین میز استفاده کرد.

• سفره آرایی و گل آرایی میز شام عروسی

در برپایی تشریفات مجالس عروسی از گل های طبیعی و گاها” مصنوعی برای تزئین قسمت های مختلف سالن بویزه میز شام و میزهای پذیرایی میهمانان استفاده میشود. در گل ارایی میزهای پذیرایی باید بدانیم از چه نوع گل با چه تعداد استفاده گردد. در تشریفات مجالس عروسی معمولا” از گل های سوسن، گل رز، میموزیا، داوودی، گل های فرزیا و آنتوریم قرمز و گل هایی که ساقه های کشیده تری دارند برای تزئین و گل آرایی میزها استفاده میشود. البته مهمترین قسمت در سالن عروسی که تزئین و دیزاین بسیار زیبا و خاصی را میطلبد میز عروس و داماد و محوطه جایگاه آنان است که زیباتر است که از گل های طبیعی استفاده گردد اما برای سایر قسمت های سالن بمنظور کاهش هزینه تشریفات مجالس عروسی میتوان از گل های مصنوعی استفاده گردد اما حدالمقدور پیشنهاد میشود برای میز شام، میز عروس و داماد و میزهای پذیرایی میهمانان از گل های طبیعی بمنظور تزئین و گل ارایی استفاده گردد. در چیدمان میز شام عروسی میتوان سایر اقلام سفره از قبیل دستمال سفره را بمنظور زیباتر جلوه دادن میز شام با رنگ گل ها ست کرد. در خصوص لیوانها نیز به دو مدل لیوان شیک و مجلسی اکتفا کنید البت هبسته به تنوع نوشیدنی های روی میز.

خدمات عروسی در تهران

• شمع آرایی میز شام

از شمع های تزئینی و متناسب با رنگ گل ها پیشنهاد میشود برای میز شام استفاده گردد. شمع ها معمولا” در دو طرف میز و بین گل ها قرار گرفته میشوند.

بعلاوه میتوان از حلقه دستمال نیز در تشریفات مجالس عروسی برای تزئین میز شام استفاده کرد.
در خصوص قاشق و چنگال و بشقاب باید بدانیم که نحوه قرارگیری این ها در کنار یکدیگر روی میز شام نیز بسیار مهم است و در تشریفات مجالس عروسی اهمیت بسیار در زیبایی میز شام دارد. بشقاب های غذا که روی میز قرار میگیرند باید توجه داشت که برای سرو سوپ و سالاد نیز از بشقاب های جداگانه استفاده گردد. برای غذا بشقاب های بزرگ و برای سرو سالاد و دسر بشقاب های کوچک در نظر گرفته شود.

سالن عروسی در تهران

  • mahsa jey
  • ۰
  • ۰

در سال های اخیر اشتیاق زوج های جوان به برگزاری مراسم عروسی در باغ افزایش یافته است به گونه ای که انتخاب باغ عروسی یکی از مهمترین و اصلی ترین بخش های برنامه ریزی جشن مراسم عروسی شده است و تعداد قابل توجهی از تشریفات عروسی در باغ های برگزار می شود. باغ و تالار عروسی دارای ویزگی های بسیاری است که در این اینجا به مهمترین آن ها می پردازیم.

سالن عروسی در تهران

چند نکته درباره باغ عروسی

موقعیت باغ عروسی و داشتن پارکینگ :

یکی از مهم ترین معیار برای انتخاب باغ عروسی دسترسی مناسب و داشتن پارگینگ نزدیک به باغ می باشد.چرا که مهمانان می بایست این مسیر را طی کنند در صورت نبود پارکینگ و مناسب نبودن محل برگزاری عروسی باعث کلافه شدن و خستگی مهمانان شما خواهد شد و حتی مهمانان دیر در مراسم عروسی حاضر می شوند و حتما محل برگزاری تشریفات عروسی شما به سالن آرایشگاه عروس و آتلیه عکاسی نزدیگ باشد، چرا که خود شما هم می بایست این مسیر را طی کنید و چنانچه این اماکن دور از هم باشند ، دیر در جشن خود حاضر خواهید شد.

خدمات مجالس در تهران

روکش صندلی و میز شام عروسی :

رنگ ، جنس و تمیز بودن روکش صندلی و میز ها بسیار مهم است و در انتخاب آن ها و نحوه قرار گیری در سالن عروسی باید بسیار توجه کن
معمولا سالن های پذیرایی، یک میز جداگانه را برای صرف شام عروس و داماد در نظر می گیرند و آن را با گل و شمع تزیین می کنند.ضمن اینکه در عکس و فیلم عروسی شما نیز ماندگار خواهد شد.

خدمات عروسی در تهران

  • mahsa jey
  • ۰
  • ۰

برگزاری مراسم عروسی در سراسر دنیا از نمادهای شادی و ورود افراد به مراحل جدید زندگی است. این مراسم در هر کشوری با توجه به آداب و رسوم خاص آن منطقه برگزار می شود و جزییات ویژه خود را دارد.

یک مراسم عروسی شامل مراحل مختلفی از جمله خرید لباس، برگزاری مراسم و شام و سایر کارهای دیگر است که هرکدام باید با دقت خاص خود و توسط کسانی انجام شود که در این کار تبحر دارند. مشورت کردن و کمک گرفتن از یک موسسه تشریفات مجالس عروسی و خدمات مجالس به شما این امکان را می دهد که بتوانید از تجربیات آن ها در برگزاری مراسم استفاده کرده، مسیر را اشتباه نروید و متناسب با بودجه خود مراسمی شایسته و به یادماندنی برای خود برگزار کنید.

چگونه می توان با هزینه ای مناسب مراسمی در خور و شایسته برگزار کرد؟

برگزاری مراسم عروسی به زیباترین و بهترین شکل همیشه دغدغه عروس دامادها بوده است. این که عروس و داماد بتوانند مراسمی بسیار خوب و به یادماندنی با توجه به بودجه خود برگزار کنند و در این زمینه سرافزار شوند یک مسئله مهم در مورد برگزاری یک میهمانی خوب است. همه افراد دوست دارند تا تشریفات عروسی خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهند. در این راستا مشورت و کمک گرفتن از کسانی که در این زمینه تبحر دارند کمک شایانی به شایسته برگزار شدن مراسم می کند.

در مورد یک مراسم خوب و آبرومند، ایجاد یک فضای دوستانه در محل برگزاری عروسی میان میهمانان، عروس و داماد و عکاس و فیلمبردار بسیار مهم است تا علاوه بر حفظ آرامش افراد و خصوصا عروس و داماد، انرژی مثبت و خوبی در فضا ایجاد شود. بدین منظور افرادی که در زمینه مدیریت مجالس تخصص و توانمندی دارند پس از چندین جلسه برخورد با عروس و داماد و شناخت روحیات آن ها می توانند کمک های قابل توجهی به این روند بکنند.

در برگزاری یک مراسم خوب باید حواستان باشد که چیزی از قلم نیفتد، پس بهتر است در یک فاصله مناسب تا برگزاری مراسم همه کارهایی که لازم است انجام دهید را یادداشت کنید و سر فرصت تک تک آن ها را انجام دهید تا در دقیقه نود دچار استرس و سردرگمی نشوید.

خدمات مجالس در تهران

یکی از عوامل محدود کننده در برگزاری یک مراسم، هزینه است، اگر می خواهید با هزینه ای متناسب و منطقی مراسمی شیک و آبرومند برگزار کنید باید به تاریخ، زمان و مکان برگزاری توجه زیادی بکنید. همچنین انتخاب فضا یا باغ عروسی باید به گونه ای باشد که با تعداد میهمانان تناسب داشته باشد، در این صورت نه هزینه اضافی برای مکانی بزرگ با میهمان های کم پرداخت می کنید و نه مکانی کوچک را برای تعداد زیادی میهمان در نظر خواهید گرفت.

در مورد تاریخ برگزاری باید بدانید که اگر تمایل به برپا کردن جشن خود در یک تاریخ خاص و در جشن مهمی دارید، باید از مدت ها قبل برای رزرو و نوبت گرفتن در تالار، آرایشگاه، آتلیه و گلفروشی اقدام کنید تا بتوانید یک جای خالی پیدا کنید در غیر اینصورت احتمال این که نتوانید تاریخ مدنظر خود را بگیرید بسیار زیاد است. پس فراموش نکنید که مدیریت زمان نکته بسیار مهمی است که نباید آن را از قلم بیاندازید.

برگزاری مراسم عروسی در روزهای معمولی و اواسط هفته کمک بسیاری به کاهش هزینه های شما می کند چرا که بسیاری از موسسات در روزهای خلوت تخفیف هایی را در نظر می گیرند که شما می توانید از آن ها بهره مند شوید.

شیک و عالی بودن لزوما به معنای گران قیمت بودن و نداشتن محدودیت های بودجه ای نیست. بهترین راهکار در برگزاری یک مراسم خوب و بسیار شیک این است که شما زمان و بودجه خود را به نحو احسنت مدیریت کنید تا در اواسط مسیر برگزاری مراسم دچار مشکل نشوید.

خدمات عروسی در تهران

نکته دیگری که در این زمینه بسیار حائز اهمیت است به کار بردن نهایت ذوق و سلیقه با استفاده از امکانات موجود است که این به نوبه خود می توان با کمک گرفتن از دیگران انجام شود. استفاده از ژورنال های روز و بهره گیری از تجربیات دیگران نیز می تواند بسیار کارساز باشد. لزومی ندارد که شما مجهز به گران ترین امکانات باشید تنها با کمی فکر کردن در این باره و به روز بودن می توانید به نتیجه دلخواه خود در این راستا برسید.

در شهر تهران با توجه به وسعت و امکانات، هرجور سور و ساطی را می توان برای برگزاری یک جشن عروسی خوب پیدا کرد؛ این مسئله بسیار مهم است که شما به دنبال چه چیزهایی هستید و به چه آیتم هایی در مجلس شادی خود اهمیت و امتیاز می دهید. مولفه هایی که در یک جشن می تواند فرآیند برگزاری را مجلل کند اعم از محل برگزاری، نحوه پذیرایی، تنوع و کیفیت شام، گل آرایی، موسیقی، بادکنک آرایی، آتش بازی و بسیاری دیگر از آیتم ها است که هرکدام هزینه هایی را به خود اختصاص می دهند. دقت در نحوه انتخاب خدمات متناسب با توجه به امکانات و شرایط مراسم و نه تنها بر اساس احساسات شخصی، می تواند مراسمی خوب و به یاد ماندنی را برای شما رقم بزند.

تشریفات و خدمات مجالس ملل با سال ها تجربه در زمینه مدیریت مجالس رسمی و دیگر میهمانی ها، شما را در داشتن شبی به یاد ماندنی برای ازدواجتان یاری می کند. این مجموعه با بهره گیری از امکانات پیشرفته و داشتن به روز ترین امکانات با تکیه بر متخصصین و کارشناسان برتر خود، تمام آیتم ها و جزییات مراسم شما از ابتدا تا انتها را به عهده می گیرد و سال ها تجربه موفق نشان می دهد که از این امتحان و از اعتماد شما سربلند بیرون خواهد آمد.

سالن عروسی در تهران

  • mahsa jey
  • ۰
  • ۰

واژه «تار» در نوشته‌های موسیقی‌دانان قدیم ایران همچون صفی‌الدین ارموی، خواجه بهاءالدین، ابوالفرج اصفهانی و تنی چند از شاعران و نویسندگان دوران گذشته بسیار یاد شده است. ولی معلوم نیست منظور ایشان همین سازی باشد که ما امروزه به نام تار می‌شناسیم. حتی دو بیتی شاعر معروف و شوریده ایران بابا طاهر همدانی که واژه تار در آن به کار رفته است نمی‌تواند ردپای درستی از این ساز به دست دهد:

دلی دیدم چو مرغ پا شکسته چو کشتی، بر لب دریا نشـسته

همه گویند که طاهر تار بنواز صدا چون می دهد تار شکسته

در گذشته سازهایی با عنوان چهارتار، پنج‌تار و شش‌تار بوده‌اند که این نام‌ها فقط تعیین‌کننده تعداد سیم یا تارهای آن سازهایند. بنابرین نمی‌توان به چنین عنوان‌هایی اعتماد کرد و مطمئن بود که منظور از چهارتار، پنج‌تار یا شش‌تار، همین ساز تار امروزی بوده باشد.

بر اساس نقاشی‌های مربوط به بزم شاه عباس صفوی در عمارت چلهستون اصفهان، معلوم می‌شود در آن زمان سازی مانند تار امروزی رواج نداشته است. در یکی از این نقاشی‌ها، سازهایی مانند دف، نی، قانون، کمانچه و سازی مضرابی شبیه به تار دیده می‌شوند. با توجه به این که یکی از سندهای محکم برای یافتن پیشینه هر ساز، وجود نقش‌ها و نقاشی‌های مختلف از عهد گذشته می‌باشد و چنین سندی تا کنون برای ساز تار به دست نیامده است، می‌توان گمان داشت که این ساز خیلی قدیمی نیست و احتمالاً در ۲۰۰ تا ۲۵۰ سال پیش به شکل امروزی در آمده باشد. قدیمی‌ترین تصویر متعلق به آن مربوط به اوایل دوران حکومت ناصرالدین شاه است که میرزا علی اکبر فراهانی، بزرگ خاندان هنرپرور فراهانی را در حال آموزش تار به هنرآموزان دربار قاجار نشان می‌دهد.

تار از دوره فتحعلی شاه قاجار کم‌کم به ساز اول موسیقی شهری ایران تبدیل شد. مهم‌ترین و معروف‌ترین نوازندگان این دوره نیز همگی تارنواز بودند و همچنین ردیف موسیقی دستگاهی ایران نیز به کوشش نوازندگان تار شکل گرفت. به جز منطقه آذربایجان، هیچ شکلی از تار در موسیقی‌های بومی ایران وجود ندارد. اما شکل متفاوتی از آن به نام رباب در مناطق وسیعی از بلوچستان، افغانستان و تاجیکستان از گذشته‌های دور به یادگار مانده است. به گمان ژان دورینگ پژوهشگر معاصر فرانسوی، تار امروزی برگرفته از ساز رباب قدیم است. زیرا شکل کاسه هر دو ساز، دوقلوست و سطح روی شان با پوست حیوان پوشیده می‌شود.

شکل دیگری از تار، در مناطق شمال غرب ایران و همچنین کشور آذربایجان به نام تار قفقازی وجود دارد. این ساز نیز بنا به پژوهش های وِرتکُف و دیگر صاحب نظران آذربایجانی، تا پیش از قرن ۱۲ هجری (اواخر قرن ۱۸ میلادی) در قفقاز دیده نشده است. در آن زمان یک نوازنده ماهر به نام صادق اوغلی به آن سه سیم واخوان افزود و کمی شکلش را تغییر داد. بدین ترتیب، تار قفقازی اقتباسی از تار ایرانی و در اصل برگرفته از رباب است. در حال حاضر این ساز با کاسه‌ای کوچک‌تر از تار ایرانی، هشت سیم دارد و محل قرار گرفتن آن همانند عکس‌های نوازندگان تار دربار قاجار، بر روی سینه نوازنده است.

قدیمی‌ترین تار ایرانی که در جهان غرب شناسایی شده، به سال ۱۲۸۹ هجری خورشیدی در یک موزه انگلیسی و قدیمی‌ترین سند تارنوازی با شکل و شمایل امروزی نیز، نوشته‌ای از گوبینو جهانگرد فرانسوی است که در سال ۱۲۳۵ خورشیدی، تارنوازی آقا علی اکبر فراهانی را در تهران از نزدیک دیده و او را یک هنرمند طراز اول جهانی توصیف کرده است.

آموزشگاه موسیقی

ساختمان ساز

این ساز از دو قسمت کاسه و دسته تشکیل می‌شود. کاسه که مهم‌ترین بخش ساز است معمولاً دو تکه ساخته می‌شود. چوب مورد استفاده بیشتر از درخت توت و گاهی از درخت گردوست و البته بهترین کیفیت با چوب توت به دست می‌آید. برای ساخت آن، ابتدا دو طرف کاسه تار به صورت جداگانه تراشیده می‌شود و سپس داخل هر یک خالى شده و بعد آنها را به هم می‌چسبانند. کاسه از یک قسمت بزرگ به نام شکم و یک قسمت کوچک به نام نقاره تشکیل می‌شود.

پس از چسباندن دو نیم کاسه، دسته را به آن وصل مى‌کنند و سپس سرپنجه نیز به دسته وصل مى‌شود. سرپنجه در واقع جعبه‌ای است که در انتهای دسته تار قرار دارد و گوشی‌های نگهدارنده سیم‌های تار بر دو سوی آن جای می‌گیرند. برای تار دو نوع سرپنجه می‌سازند. یکی طرح سنتی و دیگری نوعی جدید موسوم به طرح استاد قنبری (ابراهیم قنبری‌مِهر) است.

دسته‌ی تار ۴۵ تا ۵۰ سانتى متر طول دارد و جداگانه ساخته مى شود. برای تزئین آن معمولاً دو نوار استخوانی که در بین شان یک نوار چوبی تیره رنگ نصب شده است، دیده می‌شود.

خرک وسیله کوچکی از جنس شاخ بز یا گوسفند است که سیم‌های تار از روی آن عبور می‌کنند و هنگام نوازندگی طنین صدای سیم ها از طریق همین خرک به پوست تار و در نهایت به کاسه تار وارد می‌شود تا برای چند مرحله تشدید شوند. در سال‌های اخیر نوعی خرک پلاستیکی نیز ساخته شده است که به زعم برخی نوازندگان و سازندگان تار، صدای بهتری ایجاد می‌کند.

تار ۶ سیم دارد. سه عدد از سیم ها از جنس فولاد و سه عدد دیگر از جنس آلیاژهای مس هستند. در گذشته، تمام سیم‌ها را همانند سایر سازهای زه‌دار، از ابریشم می‌ساختند. سیم ها از یک طرف به کاسه تار وصل می‌شوند و پس از گذشتن از روی خرک در انتهای دسته به گوشی های شش‌گانه متصل می‌شوند.

سیم‌های تار با کوک‌های مختلفی به صدا در می‌آیند. هر کدام از آنها رنگ صوتی ویژه‌ای دارند و تقریباً با یک کوک می‌توان تمام دستگاه‌های موسیقی ایرانی را نواخت. گستره صدا دهی این ساز در حدود دو و نیم هنگام (اُکتاو) است.

برای نوازندگی تار، کوک‌های مختلف و متنوع وجود دارد. برخی کوک‌ها برای اجرای برخی دستگاه‌ها مناسب‌تر و برای برخی دیگر چندان مناسب نیستند.

بر روی دسته تار ۲۵ تا ۲۸ عدد پرده بسته می‌شود. پرده‌ها مشخص کننده‌ی نقاطى هستند که نت‌هاى مختلف به وسیله‌ی آن تولید می‌شوند. جنس پرده از روده‌ی تابیده گوسفند است که نوازنده با دست گذاشتن روى هر کدام از آنها مى‌تواند نت متفاوتى را بنوازد.

تار با مضرابی کوچک از جنس برنج به طول تقریبی سه سانتی متر نواخته می‌شود. تقریباً نصف طول مضراب با موم پوشیده می‌شود تا مضراب در دستان نوازنده به راحتی جای گیرد. در سال‌های اخیر یک نوع مضراب پلاستیکی نیز بدین منظور ساخته شده است.

از سازندگان قدیم تار می‌توان به نام‌های استاد خاچیک، هامبارسون، فرج‌الله، آقاگلی، یحیی، برادران عباس و جعفر صنعت، ملکُم، استاد حاجی و پسرش رمضان شاهرخ اشاره کرد. در این میان نام یحیى، تارساز برجسته‌ی اواخر قرن سیزدهم و اوایل قرن چهاردهم هجرى بیشتر معروف است.

میرزا یحیى از ارامنه‌ی جلفاى اصفهان و نام اصلى‌اش هوانس آبکاریان بود. اما روى تارهاى خود، با اسم مستعار «یحیى» امضاء مى‌کرد. تاریخ مرگ میرزا یحیى را که تا کنون مشهورترین سازنده‌ی تار به حساب می‌آید، ۲۸ بهمن سال ۱۳۱۰ خورشیدى نوشته‌اند. در بین موسیقیدانان ایران، تار خوب همواره هم‌ارز با نام یحیى است. از سازندگان نامدار تار در حال حاضر می‌توان از محمود فرهمند، یوسف پوریا، ابراهیم برزی، ارژنگ ناجی و رامین جزایری نام برد.

آموزشگاه موسیقی تار

  • mahsa jey
  • ۰
  • ۰

اشکانیان یا پارت‌ها از نژاد ‌آریایى بودند که از بخش‌هاى شرقى ایران آن روز قیام کردند و بقایاى حکومت ضعیف سلوکیان را درهم شکستند. زبان آنها زبان پهلوى و خط آنها، خط ‘آرامی’ بود که ریشه آن به دوره هخامنشى باز مى‌گردد. مذهب رسمى این قوم زرتشتى بود.

بسیارى از یادگارهاى تصویرى موسیقى مربوط به این دوره است. موسیقى در این دوره تبدیل به اصیل‌ترین موضوع نقاشى شده بود. تأثیرپذیرى از تمدن یونان و روم را نیز نباید در این دوره از نظر دور داشت. سازهاى این دوره ادامه سازهاى دوره سلوکى و دوره هخامنشى است و بیشتر شامل سازهاى رزمى مى‌باشد.
در این دوران به کسانى که خواننده، نوازنده، شاعر و گاه بازیگر بودند. ‘گوسان’ گفته مى‌شد. بقایاى آنها در فرهنگ امروز ایران به صورت ‘عاشیق’ ‌هاى آذربایجان و یا مطرب‌هاى لرستان و ‘بخش‌’ هاى خراسان موجود است.
طبق نوشته مستشرق انگلیسی، مرى‌بویس، در عصر پارتیان، موسیقى یکى از عوامل مؤثر در تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان بوده است. موسیقى این دوران بر موسیقى ارمنستان تأثیر فراوانى به جاى گذاشته است.

آموزشگاه موسیقی

  • mahsa jey
  • ۰
  • ۰

از نظر یک ذائقه متکامل و دیدگاه علمی خصوصیات ساز مطلوب را می توان تحت عناوین ذیل برشمرد:

الف : خصوصیات شکلی

این خصوصیات به شکل و ظاهر فیزیکی ساز ارتباط دارند و اجمالا عبارتند از :

  • ۱- تناسب شکلی : بدین معنا که ظاهر و شکل ساز از چا چوب های مربوطه تجاوز نکرده باشد همانگونه که در بحث مربوط به پروژه ساخت سه تار خواهیم دید ، میان شکل و اندازه اجزای اصلی سه تار یعنی کاسه و دسته تناسب دقیق فیزیکی وجود دارد . عدم رعایت چنین تناسبی باعث خارج شدن سه تار از اسلوب های مورد نظر است .
  • ۲- هماهنگی و تناسب وزنی : میان اجزای اصلی سه تار (کاسه و دسته) از نظر وزنی تناسب برقرار باشد . به نحوی که در موقع نوازندگی تعادل ساز به طور کامل برقرار باشد . یعنی از نظر فیزیکی به گونه ای طراحی شده باشد که در حین نواختن نیازی به صرف نیروی انسانی برای نگهداشتن آن نباشد . عدم ثبات ساز هر چند نشانه بارز وجود مشکلات دیگر چون رعایت نشدن وزن و بطور کلی فقدان تناسب میان اجزای سه تار است ، طبعا باعث عدم کنترل ، ایجاد خستگی و ناراحتی برای نوازنده است و بر کیفیت کار هنری تاثیر منفی می گذارد . یکی از مهمترین نتایج عدم ثبات ساز ، سختی اجرای واریاسیون ها و تکنیک های پنجه ای است .
  • ۳- دارا بودن نرمش های لازم روی دسته برای اجرای تکنیک های دسته همچمون ویبره و. . .
    یکی از مهمترین عوامل نرمش دسته ، تعادل پوزیسیونی است . یعنی در سازهایی که تعادل پوزیسیونی برقرار باشد نرمش دسته بیشتر است . به علاوه نرمش دسته از دو جهت قابل توجه است ، یکی نرمش سیم ها روی دسته در برخورد با مضراب و دیگری خوش دست بودن دسته از نظر جرم و وزن و شکل .
  • ۴- هماهنگی فیزیکی با جسم نوازنده : از این نظر ساز باید به نحوی طراحی شود که از لحاظ اندازه و سایر خصوصیات ظاهری با جسم نوازنده هماهنگ باشد ، مثلا برای خردسالان ساز بزرگ و برعکس برای افراد تنومند نیز ساز کوچک به علت عدم تناسب جسمی مناسب نیست .
  • ۵- کاسه سه تار باید به صورت همگون و متناسب تراشیده شده باشد ، به طوری که تمام قسمتهای آن با زدن ضربه ای صدای هماهنگ بدهد . گود بودن و گسل غیر منطقی اصطلاحا باعث ایجاد صدای مرگ در ساز می شود .

ب : خصوصیات مربوط به صوت

این خصوصیات که مربوط به نوع و شخصیت صدای ساز هستند ، اجمالا عبارتند از :

  • ۱- سلامت صوت از نظر عاری بودن از اصوات مزاحم .
  • ۲- تناسب حجم صدا : به نحوی که نه آنقدر کم باشد که نیازمند وسایل مصنوعی تقویت صوت باشد و نه آنقدر زیاد که شنیدن آن شنونده را آزاری بیش نباشد .
  • ۳- موسیقایی بودن جنس صدا : موسیقایی بودن همان نزدیکی صدای ساز به طبیعت و احساس انسانی است .همانگونه که اصوات انسانها با هم متفاوتند سازها را نیز طبیعتا صداهای متفاوت و مختلف است . به دیگر سخن با جوش خوردن صرف چند قطعه چوب و شکل گیری آن صدای حاصله لزوما صدای موسیقی نخواهد بود و چه بسا طنین ساز در حد تشدید بی محتوای ارتعاش چند رشته سیم باقی بماند ، یعنی ترکیب ناپخته چوب و فلز که نه تنها کافی نیست بلکه گوش خراش و آزار دهنده نیز هست .
  • ۴- نرمی (خشک نبودن) و عدم خشوت صوت
  • ۵- شیرینی صوت : شیرینی به معنای حالت خوشایند بودن صوت است که به علت پخته و منظم بودن هارمونیک ها بوجود می آید . صدای شیرین از نظر طبع متکمل قابل پذیرش است . شیرینی یا عدم شیرینی صدای ساز ممکن است تحت تاثیر عوامل مختلف باشد بعلاوه شیرینی صوت تقریبا نسبی است . مثلا صدای برخی سازهای کوبی مانند سنج و دهل در شرایط خاصی از شیرینی و دلپذیری قابل توجه ای بر خوردار است حال آنکه در شرایط عادی پذیرش آنها برای گوش انسان بسختی ممکن است . بهترین راه حل برای سنجش شیرینی واقعی صوت را میتوان احساس نوازنده حرفه ای و شنونده آگاه دانست .
  • ۶-تعادل : منظور از تعادل ، همگونی و برابری است . تعادل که به بالانس نیز تعبیر می شود ، دارای جنبه های مختلف است . یعنی ساز باید در جنبه های مذکور دارای تعادل باشد . این جنبه ها عبارتند از :

الف : تعادل ارزشی : یعنی میان ارزش های سازی مورد لزوم از قبیل نرمی و شیرینی صوت و یا سبکی و تناسب شکلی ، تعادل برقرار باشد . به دیگر سخن بطور مثال هر حجم صدا میزانی از نرمی را می طلبد و بالعکس .

ب : تعادل پوزیسیونی : به معنای هماهنگی پوزیسیونهای چند گانه ساز از نظر کیفیت ، جنس و شخصیت صدا .

ج : تعادل (تناسب) حجمی : به معنای هماهنگی ساز از نظر حجم صدا ، اگر حجم صدا کم و زیاد شود تعادل پوزیسیونی دچار اختلال می گردد . کم شدن حجم صدا باعث خشکی صدا و زیاد شدن آن باعث کدری و نرمی مفرط سیم می شود .

آموزشگاه موسیقی

  • mahsa jey
  • ۰
  • ۰

نام کتاب : کودک سنتور شادی
نویسنده: قدرت ا.. ستایش

معرفی:

کتاب “کودک سنتور شادی” کتابیست که برای آموزش موسیقی به کودکان مناسب است. از این کتاب برای آموزش سنتور ، ویلون و دیگر سازها میتوان استفاده کرد. آموزش نت در این کتاب بصورت رنگی و زیبا انجام شده و جز معدود کتابهای آمورش موسیقی به کودکان به حساب می آید.

نقد و بررسی:

از آنجایی که کتاب به صورت تمام رنگی و کودکانه طراحی شده است بسیار برای کودکان جذاب خواهد بود. تمام نت ها بصورت درشت و رنگی نوشته شده اند. برای هر نت رنگ خاصی در نظر گرفته شده که یادگیری آن را سریعتر کند. در بخش اول این کتاب حجم زیادی تئوری بیان شده که هرچند بصورت ساده بیان شده ولی آموزش آن در ابتدای کار کاری بیهوده و با عجله است و توصیه میشود که آموزگار در طول کار به اول این کتاب بازگردد. در آموزش موسیقی در ابتدای کار باید تنها از نتهای سیاه استفاده شود که متأسفانه در این کتاب سریع به سمت نتهای چنگ و سکوت چنگ رفته است که کار جالبی نیست. همچنین آهنگ های این کتاب بسیار بسیار کودکانه است و از زیبایی کمی برخوردار میباشد و آهنگ های آن مناسب گروه سنی الف میباشد. میزان بندی آهنگ ها و قطعات اشتباه و اشکال دارد و باید آموزگار آن را درست کند. نظم مطالب در کتاب مناسب نیست و شما بایستی در بین صفحات مدام حرکت کنید. این کتاب میتواند بصورت مکمل برای آموزش موسیقی به کودکان به کار رود ولی باز هم آموختن درس اول دستور سنتور استاد پایور برای شروع کار بیشتر توصیه میشود و از این کتاب تنها به عنوان مرجع و مکمل استفاده شود.

امید است نویسنده این کتاب این مطالب را بخواند و در رفع کاستی های آن بکوشد هرچند در این بازار بی کتابی و بی کمک گذاشتن هنرمندان وجود این چنین کتابی غنیمت است.

آموزشگاه موسیقی شرق تهران

  • mahsa jey
  • ۰
  • ۰

نام کتاب : بررسی سه شیوه ی هنر تکنوازی در موسیقی ایران
نویسنده: مجید کیانی

معرفی:

در این کتاب سه شیوه ی رایج در هنر تکنوازی سنتور ایران مورد پژوهش و بررسی قرار میگیرد و هر بخش بصورت زیبا و جداگانه نواخته میشود، خواندن این کتاب به همه ی سنتور نوازان توصیه میشود.

نقد و بررسی:

از آنجایی که هنر نقد و بررسی هنر ظریفیست و در این راه موانعی مانند بد جلوه شدن ممکن قرار گیرد. کتاب هایی که به نقد و بررسی شیوه های مختلف سنتور نوازی در ایران بپردازد بسیار کم میباشد. کتابی که پیش رو دارید نوشته استاد مجید کیانی پژوهشگر و استاد مسلم سنتور نوازی ایران است که سه شیوه سنتور نوازی را مورد بررسی و نقد قرار داده است:

شیوه سنتور نوازی نوین (که سنتور بیشتر صدای پیانو میدهد و قطعات کلاسیک با آن نواخته میشود)
شیوه سنتور نوازی سنتی تغییر یافته
شیوه سنتور نوازی ردیف نوازی

از آنجایی که اساتید هر هنر در زیبایی های هنر خود غرق شده اند ممکن است بر کاستی های آن واقف نباشند که البته این خرده اشکال بر خود استاد مجید کیانی هم وارد است. از آنجایی که این استاد خود به شیوه ردیف نوازی سنتور مینوازند به نقد این شیوه نپرداخته اند که البته این را باید به عهده شاگردان این استاد و دیگر اساتید سپرد. هرچند مطالبی که در مورد شیوه های رایج سنتور نوازی بیان میکنند بسیار وارد و دقیق و صحیح میباشد و بنده نیز بعد از بررسی آن را تأئید میکنم.

اگر بدنبال این هستید که بدانید چرا در یک شیوه مضرابی سنگین و در دیگری مضرابی سبک و در دیگری از نمد استفاده میشود در این کتاب میتوانید جواب خود را پیدا کنید.

نکته دیگری که در مورد این کتاب میشود گفت نوار کاست همراه آن است که البته فکر کنم الان به صورت سی دی بفروش میرسد. نواختن سه شیوه به دست خود استاد انجام شده است و شنیدن آن بسیار لذت بخش است و خالی از لطف نیست. با وجود این که استاد کیانی در شیوه ردیف نوازی تبحر دارند دو شیوه دیگر را با تمام استادی و زیبا نواخته اند. خواندن و شنیدن این مجموعه را از دست ندهید. (با ادای عشق و احترام به این استاد مهربان و بزرگ)

آموزشگاه موسیقی شرق تهران

  • mahsa jey
  • ۰
  • ۰

غار علیصدر

غار علیصدر از جمله غارهای دیدنی ، بزرگترین و مهمترین غار آبی جهان است . طول غار علیصدر ۱۱ هزار و ۲۰۰ متر می باشد . ارتفاع آن از سطح دریا ۲۱۰۰ متر است که در ارتفاعات ساری (کوه های زاگرس) نزدیک به روستای علیصدر ، شهرستان کبودراهنگ واقع شده است .

غار علیصدر یکی از جاذبه های دیدنی و اصلی جهانگردی همدان است که به همراه آثار تاریخی مثل آرامگاه بابا طاهر و گنجنامه ، شهر همدان را به عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگری در ایران معرفی کرده است.
محوطه غار علیصدر دارای دهلیزهای متعدد ، دالان های پیچ در پیچ ، سنگ ها و قندیل هایی به شکل مجسمه هایی مثل پنجه عقاب ، شیر دو سر ، کبوتر ، قایق وارونه ، خوشه انگور ، گل کلم و در قسمت دیگری از غار سنگی به چشم می خورد که شبیه اسم مبارک الله است . قدمت سنگ های غار علیصدر به دوره ژوراسیک از دوران دوم زمین شناسی نسبت داده شده .
از مجموعه رشته آبها در درون غار علیصدر ، دریاچه بزرگی بوجود آمده که نفوذ به ژرفای غار تنها با قایق میسر است. غار علیصدر از سایر غارهای آبی جهان متمایز است به دلیل سهولت استفاده از کانالهای آبی درون آن که به سبب وسعت آن به‌راحتی می‌توان در طی آن مسیر کرده و با قایق‌های معمولی از درون آنها گذشت. بازدید از غار به دو صورت نیمه مسیر و تمام مسیر به مسافت های ۱۲۵۰و ۴۰۰۰ متر است .
از قدیم‌الایام مردم روستای علی صدر و روستاهای اطراف به وجود این غار پی برده بودند و از آب آن بهره‌برداری می‌کردند . تا اینکه در۵ مهرماه ۱۳۴۲ شمسی گروهی ۱۴ نفره از اعضای هیئت کوه‌نوردی همدان(کلوپ سینا)به سرپرستی محمدطاهرهمایونی، غار علیصدر را مورد بازدید و کاوش قراردادند و توانستند با وسایل ابتدایی، مانند فانوس و تیوپ لاستیکی، مسافتی از غار را طی کنند . در سال ۱۳۴۶ با پخش خبر کشف این غار شگفت‌انگیز و بی انتها درسطح رسانه‌های ملی ، سیل محققان ، کوهنوردان و علاقه‌مندان به آثار طبیعی به سوی آن سرازیر شد.
در سال ۱۳۵۲ کوهنوردان همدان دهانه و ورودی غار را به قطر ۵۰ سانتی‌متر تعریض کردند و از سال ۱۳۵۴ استفاده عمومی از غار علی‌صدر آغاز شد. از آن روز تاکنون جهت سهولت بازدید و رفاه حال گردشگران کارهای زیادی درون غار انجام شده که علاوه بر افزایش طول مسیر آبی برای قایقرانی ، مسیرهایی در خشکی به مسیر بازدید افزوده گشته که مناظر جدید و بدیعی را در جلوی دیدگان مشتاق گردشگران قرار می‌دهد.
میزان آبی که در بستر غار علیصدر جریان دارد از طریق ریزشهای جوی که به سطح ارتفاعات منطقه می بارد تا شعاع حدود یک کیلومتر بر سطح آب آن تاثیر می گذارد . به دلایل فقدان نور طبیعی و وجود املاح فراوان در آب و خارج آن و نیز شرایط طبیعی دیگر هیچگونه حیات جانوری در غار وجود ندارد . میزان روشنی و شفافیت آب به قدری بالاست که با نور معمولی و چشم غیر مسلح تا عمق حدود ۱۰متری قابل رویت است . عمق آب در نقاط غار از چند سانتی متر تا ۱۴ متر متفاوت است این آب از نوع بی کربناته کلسیک سبک با نزدیک به خنثی است.هوای داخل نیز مرطوب و اشباع از بخار آب است . منظره داخل غار بسیار بدیع و هوای آن سبک و حالت سکون مطلق دارد بطوری که دمای آن در تابستان و زمستان تقریبا یکسان است . بطور کلی این غار عظیم از جذاب ترین نقاط گردشگری استان و کشور می باشد که مورد بازدید علاقمندان بسیاری از داخل و خارج قرار می گیرد .

زیباترین مناطق ایران

  • mahsa jey