mahsajey

۷ مطلب در تیر ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

موسیقی که باعث خودکشی دسته جمعی شد!

سال 1996 ،Syndrome Town Lavender برای اولین بار در ژاپن انتشار یافت و باعث خودکشی بسیاری از کودکان و نوجواناِن بین 7 تا 12 سال شد. غالب نوجوان ها خود را از یک مکان مرتفع پرت کردند اما موارد عجیبی هم مانند قطع کردن اندام بدن با اره ، فروکردن سر در داخل فر داغ ، حلق آویز کردن ، و... نیز مشاهده شد.

در این بین، کودکانی هم بودند که از حوادث نجات یافتند ولی هر وقت ِ درباره دلیل کارشان از آنها سئوال میکردند فقط جیغ میزدند. پس از مدت کوتاهی تعداد زیادی (حدود 200 کودک) خودکشی کردند و حتی شایعاتی مبنی بر شیطانی بودن بازی شکل گرفت! بعدها مشخص شد که در پیش زمینه بازی یک موسیقی دلخراش با فرکانسهایی کاملا خاص پخش میشود که گوش کودکان و نوجوانان قادر به دریافت آنها نیست و در نتیجه باعث ایجاد احساس پرخاشگری میشود.

آموزشگاه موسیقی محدوده جردن

 

قبل از انتشار بازی به سایر کشورها، موسیقی دیگری با فرکانسهای معمولی جایگزین موسیق اصلی شد.

 

هنوز هستند کسایی که برای اختلالاتی که موزیک این بازی روی مغزشان گذاشته در مراکز روانی بستری اند...

موسیقی اصلی این بازی را هرگز بیشتر از 1 بار گوش ندین واقعا خطرناکه چون در آهنگ یک سری فرکانس ها و پالس هایی به مغز فرستاده میشه که آسیب زننده است....

آموزشگاه موسیقی شمال تهران

  • mahsa jey
  • ۰
  • ۰

یکی از دلایل مهم در مناسب خوانی، آشنایی با اشعار تعلیمی در ردیف آوازی است. همچنین آشنایی با زمان مناسب برای هر دستگاه و آواز نیز مهم است.

برای مثال این گونه نقل می کنند که آواز دشتی، برای غروب و عصر، دستگاه سه گاه قبل از طلوع آفتاب و دستگاه چهارگاه به هنگام طلوع آفتاب و ... مناسب است.

دستگاه شور:

شور آوازى است که مورد پسند عمومى است و شور از جذبه و لطف خاصى برخوردار است که بسیار شاعرانه و دلفریب است. آواز شور ریشه ای ژرف در فرهنگ ایرانى دارد که بیانگر عرفان ایرانی و اسلامی است.

 

آواز افشاری:

افشاری، آوازی متأثرکننده و دردناک است که سخن از درد و اندوه درونى دارد. آواز مناجات و راز و نیاز با معبود یگانه است. افشاری آوازی تامل برانگیز است که انسان را به فکر وا می دارد و شاید به همین دلیل از این آواز برای خواندن مناجات استفاده می شود.

 

آواز دشتی:

این آواز را "آواز چوپانى" نیز نامیده اند. این آواز با آن که غم انگیز و دردناک است؛ در عین حال بسیار لطیف و ظریف است. غم و حزنی که در آواز دشتی وجود دارد می تواند ناشی از فراق یار ، رنج و سختی زمانه و ... باشد. در خواندن این آواز احساس نقش مهمی را ایفا می کند.

 

آواز ابوعطا:

انسان با گوش دادن به ابوعطا کمی به فکر فرو می رود و به مسائل فلسفی پیرامونش می اندیشد. به این ترتیب تا اندازه ای می توان نتیجه گرفت کسانی که بیشتر به آواز ابوعطا علاقه دارند و آن را بیشتر از سایر دستگاه ها گوش می دهند گوشه گیر تر هستند.

 

دستگاه ماهور:

ماهور آوازى است که وقار و ابهت و شوکت خاصى به شنونده القا مىکند و آهنگساز براى بیان شجاعتها و دلیرى از این آواز استفاده مىکند. ماهور چون قرین موسیقى فرنگى است، بین جوانان جایگاه خاصى دارد. اما در مجموع آواز ماهور طرب انگیز و شاد مىباشد.

 

آواز بیات ترک:

مانند ابوعطا مورد توجه عامه است و در ملودی های عرفانی مورد استفاده قرار می گیرد و در وصل به معبود توانایی زیادی دارد.

 

دستگاه سه گاه:

آواز سه گاه ریشه ی کامالا ایرانى دارد. البته سه گاه در میان ترکها کاربرد زیادى دارد و آن ها در خواندن این آواز مهارت زیادى دارند. اما فارسى زبانها آن را طور دیگرى مىخوانند. در هر دو، آواز با حزن و اندوه همراه است و با تأثیر و تألم بسیار همراه است.

آموزشگاه موسیقی محدوده جردن

دستگاه همایون:

همایون آوازى است باشکوه و مجلل، آرام و در عین حال بسیار زیبا و دلفریب. همایون ناصحى است مشفق و مهربان که با کمال شرم و آزرم با شنوندگان خود مکالمه و درد دل مىکند و با بیانى شیوا چنان نصیحت مىکند و پند مىدهد که هیچ سخنران را این مهارت و استادى نیست.

 

آواز بیات اصفهان:

بیات اصفهان از آوازهاى قدیم ایرانى است. آوازى است جذاب و گیرا؛ این آواز ریتمى بین شادى و غم دارد.

 

دستگاه چهارگاه:

چهارگاه را می توان دستگاهی محسوب کرد که مانند پیری فرزانه دارای روحی بلند و عرفانی است و احساسات عالی انسانی را در کنار خصایص و محسنات انسانی صبور و شکیبا داراست. از ناکامی ها و نا امیدی ها اشک غم می ریزد و در شادی ها و خوشی ها اشک شوق و سرور.

این دستگاه، بهترین گزینه برای ساخت قطعات حماسی است به طوری که به زیبایی می تواند حالت شوق و افتخار وصف ناپذیری را در شنونده به وجود آورد.

 

دستگاه نوا:

آوازى است در اعتدال که آهنگى ملایم و متوسط دارد، نه زیاد شاد و نه زیاد حزن انگیز. معموالا اشعار عارفانه مثل اشعار حافظ را براى نوا انتخاب مىکنند که تأثیر بسیار زیادى در شنونده ایجاد مىکند. نوا را آواز خوب گفته اند.

آموزشگاه موسیقی شمال تهران

  • mahsa jey
  • ۰
  • ۰

مراسم جشن عروسی، اگر در سالیان گذشته در یک حیاط باصفا یا محوطه ای ساده با لامپ‌های ریسه‌ای، میز و صندلی‌های کرایه‌ای، کمی میوه و یکی دو نوع غذا برگزار می‌شد، امروز شکل دیگری دارد.

این روزها، زندگی خیلی‌ها رنگ و بوی تجمل گرفته و از سادگی روزگاران قبل خبری نیست. زندگی تجملی یا به قول جوان‌ترها، زندگی لاکچری؛ سبکی از زندگی‌ست که در آن همه چیز زرق و برق خاصی دارد و برای رسیدن به هر کدام از عناصر زندگی تجملی، هزینه‌های سرسام آوری نیز پرداخت می‌شود. از ماشین‌های لوکسی که در خیابان‌ها مانور می‌دهند و ایران‌زمین و اندرزگو را بالا و پایین می‌کنند تا میهمانی‌هایی که هزینه برگزاری هر کدام‌شان، برابر با حقوق سالانه یک کارگر است؛ همه و همه تکه‌های کوچکی از تجملاتی هستند که پیش‌تر انگشت شمار بودند و امروز چشم‌مان به دیدن‌شان عادت کرده است.

برگزاری مراسم عروسی، اگر در سالیان گذشته در یک حیاط باصفا با لامپ‌های ریسه‌ای، میز و صندلی‌های کرایه‌ای، کمی میوه و یکی دو نوع غذا برگزار می‌شد و اتفاقا همه میهمانان را راضی می‌کرد، امروز شکل دیگری به خود گرفته است. برخی از زوج‌های جوان که تجمل و تجمل‌گرایی بر تمام جنبه‌های زندگی‌شان غلبه کرده، حاضرند برای یک شب‌ِ عروسی میلیون‌ها تومان خرج کنند؛ این در حالی‌ست که در آن سوی جامعه، عده‌ای نیز به واسطه عدم استطاعت مالی، قادر به تشکیل زندگی نیستند و شکاف میان تجمل‌گرایان و ساده‌زیست‌ها، روز به روز عمیق‌تر می‌شود. سالن‌های آرایش، باغ‌ها و تالارها، آتلیه‌های عکاسی و … در مقابل دریافت رقم‌های نجومی و باورنکردنی، وعده یک شب لوکس و تجملی را به زوج‌های جوان می‌دهند. چشم و هم‌چشمی و رقابت میان زوج‌ها سبب شده که میل بیشتری برای پرداخت مبالغ بالاتر نشان دهند؛ ولو این‌که کیفیت کار در مقایسه با خدمات ارزان‌تر، چندان برجسته و متمایز نباشد!

وقتی هزینه‌های مختلف یک مراسم عروسی تجملاتی – به قول امروزی‌ها، لاکچری‌ – را جمع بزنیم، به رقم‌هایی که می‌رسیم که تعجب‌برانگیز هستند؛ تعجب به واسطه آن‌که برخی حاضرند برای چند ساعت، چند میلیون تومان را با توجیهات و عباراتی مثل «خاطره‌شدن» و «عروسی تنها یک شب است!» بپردازند.

این چند ساعتِ سه میلیونی!

آرایش عروس از آن قسمت‌های مراسم ازدواج است که تعرفه مشخصی ندارد. قیمت‌ها بر اساس محل قرارگیری آرایشگاه، شهرت آرایشگاه و آرایشگر و کارهای اضافی تعیین می‌شوند و بازه هزینه‌ها بسیار گسترده و وسیع است. شهربانو عابدی، نایب رییس اتحادیه آرایشگران زنانه تهران چندی پیش اعلام کرد که «آرایشگاه‌های سطح شهر موظف به نصب تعرفه‌های مصوب روی دیوار سالن‌ها هستند و هزینه قانونی آرایش عروس از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فراتر نمی‌رود»، اما این اظهارات در حالی بیان می‌شود که در تماس ما با یکی از آرایشگاه‌های نسبتا مشهور خیابان پاسداران، هزینه آرایش عروس از حدود ۳ میلیون تومان شروع شده و بسته به میزان کار و زمان صرف شده، بر این مبلغ افزوده خواهد شد. رقم‌های نجومی آرایش عروس فقط به آرایشگاه‌های شمال شهر محدود نمی‌شود و برخی آرایشگاه‌های شرق تهران نیز برای عقب نماندن از کاروان تجملی‌ها، قیمت‌هایی را اعلام می‌کنند که اختلاف چندانی با شمال شهر ندارند. در تماس با یکی دیگر از آرایشگاه‌های مشهور منطقه تهرانپارس، اعلام شد که برای آرایش عروس هزینه‌ای حدود ۲ میلیون تومان دریافت می‌شود و در این‌جا نیز، با توجه به کار، ممکن است که هزینه اعلامی بیشتر شود.

فیلمبرداری هالیوودی!

زمانی که به بررسی قیمت‌ سرویس‌های مختلف عکاسی و فیلمبرداری عروسی می‌پردازیم، متوجه می‌شویم که دست صاحبان آتلیه برای اعلام قیمت‌های نجومی، حتی از آرایشگاه‌ها نیز بازتر است و به واسطه بیان چند اصطلاح فنی و دهان پُر کن، رقم‌هایی دریافت می‌شود که آرایش سه – چهار میلیونی، در مقابل آنها یک خدمت ارزان به شمار می‌رود. کافی‌ست کمی جست‌وجو کنیم و با چند آتلیه عکاسی تماس بگیرم تا از اوضاع آشفته تعرفه‌ها در این حوزه مطلع شویم. بازرس اتحادیه عکاسان تهران در مورد قیمت‌گذاری خدمات عکاسی و فیلمبرداری می‌گوید: «لازمه این حرفه، هنر و خلاقیت است و وجه دریافتی را نوع هنر صورت گرفته در کار مشخص می‌کند، چون عکاسان و فیلمبرداران آن‌چنان نفعی از فعالیت و نوع کار خود در جامعه ندارند به تناسب نوع خدماتی که ارائه می‌دهند، هزینه دریافت می‌کنند.»؛ همین دست اظهارات و فقدان تعرفه مشخص باعث شده که یکی از عکاسی‌های مشهور تهران، برای انجام خدمات عکاسی و فیلمبرداری شب عروسی، مبلغ ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دریافت کند یا حتی یک آتلیه در سایت خود، بدون هراس از اعلام چنین قیمت‌های عجیبی، پکیج فیلمبرداری و عکاسی عروسی را ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت بزند تا زوج‌های تجمل‌گرا را جذب خدمات خود – از جمله تصویربرداری با هلی‌شات- کند. تعرفه‌های عکاسی لوکس مراسم عروسی در حالی این گونه بدون سقف اعلام می‌شوند که هر فرد نسبتا آشنا با عکاسی و فیلمبرداری، می‌داند که هزینه اجاره و درنظر گرفتن استهلاک لوازم و دسمتزد کاربران تجهیزات یک پنجم این رقم‌ها نیز نمی‌شود و باقی این چند ده میلیون‌ تومان‌ها، از جیب لاکچری‌پسندها، روانه جیب آتلیه‌دارانی می‌شود که نور نظارت اتحادیه و نهادهای تعزیزاتی بر آنها تابیده نمی‌شود!

خدمات مجالس در تهران

لباسِ عروس؛ عنصر اصلی مراسم!

از خدمات عکاسی که بگذریم، به لباس عروس می‌رسیم. لباسی که جزو ملزومات مراسم عروسی است و نبود آن، برابر است با بی‌محتوا بودن مراسم عروسی. اگر در سال‌های قبل زن‌های فامیل دور هم جمع می‌شدند و برای دخترِ در آستانه ازدواج، لباس عروس می‌دوختند و هر یک بخشی از کار دوخت و دوز را بر عهده می‌گرفتند یا برخی که وضع مالی‌شان بهتر بود، لباسی ساده می‌خریدند؛ امروز در کنار آن‌که کسی حوصله خیاطی ندارد، قیمت‌ لباس‌ عروس هم به قدری بالاست که حتی تجمل‌گراها نیز به دنبال خرید آن نیستند و ترجیح می‌دهند که لباس را اجاره کنند. در تماس با چند مزون در مناطق مختلف شهر تهران مشخص شد که برای خرید لباس عروس باید از حدود ۷ میلیون تومان به بالا پرداخت کرد و در مورد اجاره لباس نیز، زوج جوان باید بسته به طرح و جنس و میزان نو بودن لباس، رقمی بین ۱ تا ۴ میلیون تومان بپردازند. گرچه مزون‌ها احتمالا قیمت‌های فوق لوکس خود را در تماس‌های تلفنی اعلام نمی‌کنند و احتمال آن می‌رود که قیمت‌های اصلی فراتر از این‌ها نیز باشد.

یک شب لوکس‌سواری!

اجاره ماشین عروس هم از آن اتفاقاتی‌ست که در سال‌های اخیر نمود بیشتری یافته و با ورود خودروهای لوکس به کشور، خیلی‌ها به این فکر افتادند که به جای استفاده از خودروی خود، یک خودروی گران‌قیمت اجاره کنند؛ تا زنجیره عکاسی و فیلمبرداری تجملی با حضور یک خودروی میلیاردی تکمیل شود! برای مثال، اجاره بدون راننده یک خودروی مرسدس بنز اس‌کلاس، به ازای یک ساعت ۱۱۰ هزار تومان است؛ البته شرکت اجاره‌دهنده، خودرو را کمتر از ۱۴ ساعت اجاره نمی‌دهد و در این صورت، آقای داماد باید حداقل ۱ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان پبردازد. البته این رقم تنها برای خودرو است و هزینه تزئین و گل‌زدن و تبدیل یک خودروی لوکس به یک ماشین عروس لوکس، جدا محاسبه می‌شود. بسته به نوع و میزان گل‌های به کار رفته در تزئین خودرو و با توجه به موقعیت مکانی و شهرت گل‌فروشی، هزینه تزئین لوکس یک ماشین عروس افزون بر ۲ میلیون تومان است و قیمت‌ها به قدری متغیر است که نمی‌توان رقم دقیقی را تا پایان یافتن تزئین خودرو به دست آورد.

تشریفات مجالس در تهران

فضای لاکچری؛ مکمل عروسی تجملی!

همه این موارد باشند، اما تالار و باغ نباشد یا باشد و لوکس نباشد؛ تلاش‌های زوج تجمل‌گرا برای برگزاری یک عروسی خاص و ویژه ناکام خواهد ماند. تالار عروسی در مقایسه با باغ و هتل قیمت‌ پایین‌تری دارد و به همین علت، آنهایی که دنبال زندگی لوکس هستند، خیلی به برگزاری عروسی در تالار رغبت نشان نمی‌دهند؛ مگر این‌که تالار ویژگی منحصر به فرد یا شهرتی مثال‌زدنی داشته باشد. پیرامون قیمت‌ها، مبلغی از سوی صاحبان باغ‌ها و تالارها اعلام نمی‌شود، اما می‌شود با کمی اصرار و خواهش، از حداقل و حداکثر قیمت‌ها باخبر شد. می‌گویند ورودی باغ‌های اطراف تهران – که عمدتا مختص عروسی‌های مختلط است – چند میلیون تومانی آب می‌خورد. این ورودی بر اساس بزرگی و کوچکی باغ و امکانات و البته بحث همیشگی شهرت آن قیمت‌گذاری می‌شود و گاهی به ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان هم می‌رسد. در مقابل، منوهای مختلفی پیش روی زوج‌های در آستانه ازدواج قرار می‌گیرد که در بازه ۶۰ تا ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر میهمان متغیر است! با این تفاسیر یک مراسم عروسی با ۴۰۰ میهمان، در یکی از باغ‌های اطراف تهران به صورت میانگین حدود ۱۰۰ میلیون تومان تمام می‌شود؛ آن هم بدون هزینه‌های اضافی احتمالی که اعلام نشده‌اند و قطعا بعد از پایان مراسم به سراغ جیب داماد خواهند رفت! در مورد هتل‌ها، اما قیمت‌ها به تعرفه‌های مصوب نزدیک‌تر است. هتل از دیرباز مختص عروسی‌های لوکس بوده و امروز هم از این قاعده مستثنا نیست؛ بنابراین منوها به ازای هر نفر میهمان از حدود ۷۰- ۸۰ هزار تومان شروع شده و به ۲۰۰ هزار تومان هم می‌رسند.

حرف  آخر!

خیلی‌ها بر این باورند که صرف هزینه‌های این چنین سنگین، تنها برای یک شب به هیچ وجه توجیه‌پذیر نیست و نمی‌تواند متضمن آینده‌ روشن و خوشبختی یک زوج باشد. اگرچه هر کس صاحب پول و اموال خود است و اختیار استفاده از آنها را دارد، اما حتی تمکن مالی نیز دلیل مطلوبی برای این ریخت و پاش‌های نجومی نیست؛ آن هم در شرایطی که در همین کشور، نداری و فقر عرق شرم را بر پیشانی‌ خیلی‌ها می‌نشاند.

تشریفات عروسی در تهران

  • mahsa jey
  • ۰
  • ۰

Wolfgang Amadeus Mozart , 1756 - 1791

موتزارت در آخرین سال از زندگی کوتاه خود با شخصی که حاضر نبود چهره خود را به او نمایان کند ملاقات می کند.

این مرد سیاه پوش به موتزارت سفارش ساخت رکوییم یا مسی را برای مرگ می دهد و ادعا میکند که از طرف مردی این درخواست را دارد که برای گرامی داشتن خاطره همسر فوت شده اش نیاز به این موسیقی دارد.

نامناسب بودن شرایط روحی و مالی موتزارت موتزارت و درگیری او با بیماری به ظار لاعلاج باعث می شود که او این پیشنهاد را بپذیرد. او هرگز موتزارت چهره سیاه پوش ، پنهان و شگفت انگیز آن پیغام آور را از خاطر نمیبرد و با توجه به اینکه خوب می دانست که بزودی به علت بیماری خواهد مرد، همواره در این فکر بود که رکوییم ها را باید برای مرگ خود بنویسد؛ او همواره به آن شخص سیاه پوش به چشم فردی که از دنیای دیگر آمده و می خواهد جانش را بگیرد نگاه میکرد.

کلاس آموزش گیتار

تمام سعی خود را برای ساختن رکوییم های مرگ کرد. اما متاسفانه عمر کوتاه به او فرصت نداد تا آنها را به اتمام برساند.

راجع به مرگ موتزارت نظریه های زیادی مطرح می شود. عده ای معتقد هستند که سالیری (Slieri) که تا قبل از ورود موتزارت به دنیای موسیقی، آوازه اش همه جا را گرفته بود به دلیل حسادت موتزارت را مسموم کرده است و عده ای نیز معتقدند که او بر اثر مصرف زیاد مشروبات الکلی جان خود را از دست داده است.

برنارد شاو در مورد این موسیقیدان بزرگ گفته است که :

"جای تعجب نیست که برخی آوازهایی را که موتزارت سراییده از دهان فرشتگان بارگاه خداوند بشنویم".

رکوییم موسیقی یی است برای مرگ که عموما" کاتولیک های رومی از آن در مراسم مرگ استفاده میکنند. اصل لغت بمعنای نماز ترس و وحشت است ولی در موسیقی نوعی رقص سه قسمتی است که بدون تنفس در سه مومان اجرا میشود.

قسمت اول این فرم به بیان ارتباط انسان با مرگ می پردازد و معمولا" سنگین و با وقار است. قسمت دوم بازیگوشانه و تفریحی تر بوده و نمایانگر زندگی انسانی است و در نهایت قسمت سوم عموما" بیان کننده این مطلب است که چگونه انسان به دام مرگ اسیر می شود.

کلاس آموزش پیانو

  • mahsa jey
  • ۰
  • ۰

در یونان قدیم ارتباط نزدیکی بین موسیقی و شفا وجود داشت. این همبستگی به یکی از خدایان یونان «آپولو» شخصیت و شکل داده است. آپولو هم خدای موسیقی و هم خدای طب بود. یونانیان معتقد بودند که امراض نتیجه عدم هارمونی در وجود فرد است و موسیقی با قدرت روحی و اخلاقی خود می تواند با برگرداندن هارمونی و نظم در بدن سلامتی را برای فرد مورد استفاده به ارمغان آورد. پژوهش های انجام شده، نشان می دهد که غده تالاموس بعنوان مهمترین غده در مغز انسان محرکهای صوتی را به وسیله سیستم های عصبی دریافت و در کنار حافظه و تخیل به آنها پاسخ می دهد. غده هیپوفیز نیز که از غده تالاموس فرمان دریافت می کند به محرک های صوتی موزون پاسخ میدهد، موجب بروز ترشحاتی میشود که نتیجه آن آزادسازی ماده آرام بخش به نام آندروفین خواهد بود. با توجه این که مهمترین اثر ماده مزبور، تسکین درد در انسان است به سادگی می توان به ارزش موسیقی درمانی که عملا موجبات آزادسازی ماده آندروفین که علاوه بر تسکین درد، موجبات انبساط و شادی را در انسان فراهم میسازد، پی برد.

آموزش ساز پیانو


تفاوت میان درمان و شفا:

اگرچه فقط ۲درصد از وجود انسان جسم و ۹۸ درصد از وجودش ذهن و جان است شخص عادی ۹۸ درصدا ز وقتش را صرف اندیشیدن به این ۲درصد می کند که جسم اوست. به همین دلیل اغلب ازبیماری رنج می کشد. زیرا می خواهد از برون به درون برسد، حال آنکه می باید از درون به بیرون می رسید. افلاطون به طبیبان یونانی ﮔﻔﺖ: «جزء هیچگاه نمی تواند سالم باشد، مگر اینکه کل سالم باشد.» افلاطون دریافت که تفاوت میان «شفا» و «درمان» این است که «شفا» به کامل برگردانیدن کل وجود آدمی جان و روح جسم اطلاق می شود. حال آنکه «درمان» به معنای حذف یا التیام آنی بیمار است. اغلب شخص باجستجوی درمان پزشکی معالجه میشود. اما مادامی که الگوهای اندیشه های منفی خود را که مسبب اصلی دردهاست رها نکند شفا نمی یابد، و چه بسا درد در آن ناحیه یا در اندامی دیگر بارها و بارها بازگردد.


آموزشگاه موسیقی

  • mahsa jey
  • ۰
  • ۰

هنر و موسیقی تبلور رشد، شکوفایی و جاری بودن خلاقیت در روح و روان یک ملت است که پیوسته مانند رود سِیمَره جاریست؛ کم آب می شود ولی هرگز نمی خشکد. به گزارش سایت خانه موسیقی، علی اکبر شکارچی ، نوازنده کمانچه و عضو هیئت مدیره کانون نوازندگان سنتی یادداشتی پیرامون تجلیل از یکی از نوازندگان کمانچه استان لرستان نوشته و این موفقیت را به وی تبریک گفته است. در ادامه یادداشت علی اکبر شکارچی آمده است: تلفنی باخبر شدم در یک گردهمایی با حضور : هنرمندان، هنردوستان، خبرنگاران، استاندار، فرماندار، امام جمعه لرستان، طی مراسمی از نخبه گان استان در هر رشته هنری تجلیل به عمل آورده اند. در رشته موسیقی در تکنوازی کمانچه، آقای حسن سالم نوه خلف استاد برجسته کمانچه، همت علی سالم و فرزند استاد زمانه، زنده یاد حسین سالم، به عنوان جوان برتر، انتخاب و از ایشان تجلیل گردید.ضمن تبریک صمیمانه به حسن سالم و سپاس از اقدام و انتخاب مسئولان محترم فرهنگی استان لرستان، شنیدن این خبر مرا که عمری کمانچه می نوازم و خود را مدیون استادان هم استانی ام از جمله خانواده سالم می دانم؛ آنچنان به شوق آورد که دو روز، ذهن مرا به خود مشغول کرد. این شوق ۵/۵ صبح مرا واداشت تا دست به قلم ببرم و این چند خط را برای ایشان و جوانان سرزمین نخبه پرور لرستان و همه زاگرس نشینان بنویسم. هنر و موسیقی تبلوُر رشد، شکوفایی و جاری بودن خلاقیت در روح و روان یک ملت است که پیوسته مانند رود سِیمَره جاریست؛ کم آب می شود ولی هرگز نمی خشکد. این خلاقیت مدام به گُل می نشیند و می پژمُرد همانطور که رود کشکان بی مهابا گاه آرام و گاه خروشان می رود. بیمارگونه می شود ولی با دلیری و سرفرازی، سلامت خود را باز می یابد؛ همانطور که رود سِزار، گاه گِل آلود می شود و گاه زلال؛ به زلالی چشمان کبک کوهی. در هیچ دوره ای از تاریخ موسیقی ایران، دوره ای را نمی توان یافت که اینچنین در سرزمینی کمانچه نوازی از ایلات و عشایر، روستاها گرفته تا شهرهای آن، مانند یک بیماری مُسری همه مردم را گرفتار کند. این بیماری، بیماری عشق است.

کلاس آموزش گیتار

عشق مُسریست و هیچ وسیله را بهتر از موسیقی نمی توان یافت که آتش عشق بر جان یک ملت بزند. سرچشمه و زایشگاه مهر، عشق، ایمان، مذهب، خلاقیت و موسیقی، همه و همه در جایگاهی از جسم این اشرف مخلوقات نهفته است که یکی آنرا در نیمکره راست مغز و یکی در قلب انسان و یکی در روح و روان بشر می دانند. ولی هرجا که باشد، سرچشمه اش مکان و نیروی درونی برتر است که به دلیل تقدس، عظمت و شکوهشان همه آنرا در آسمانها جستجو می کنند. مولانا می فرماید :بر جِه ز خواب و بنگر صبحی دگر دمیده جویان و پای کوبان از آسمان رسیده صبح دگر، خلاقیت است و خلاقیت جلوه ای از عشق، که صبح شما را با تصویری، صدایی یا کلامی جدید پر شوق و پر امید، روشن می کند. من باور می کنم و شما هم باور کنید؛ صبحی دگر دمیده، هرچند این صبح آنچنان ابریست که انسان را به عصیان علیه انسان و خدا وامیدارد. ای مردم، ای جوانان، سپاس گوی جاری شدن ذوق و خلاقیت و عشق در سرزمین تان باشید که پیوسته، صدای کمانچه از هر خانه شما را به مهر می نوازد. موسیقی را فقط وسیله تفریح و خوشگذرانی های زودگذر ندانید که هر ندای جدید پیامی است از آسمان که هر نوازنده با روح و روان خود آنرا به گوش و جان تشنه شما می رساند. بهترین فریادرس و امن ترین پناهگاه در شرایط سخت، همیشه موسیقی بوده است. شما به خواستگاه کلیه ترانه های سرزمین تان نگاه کنید؛ هیچ نغمه و ترانه ای نیست که برای بهتر زیستن و برای بهتر عبور کردن انسان از مشکلات خلق نشده باشد. من چه بگویم؟ هرچه بگویم شما می دانید، من از چه تعریف کنم؟ از کمانچه نوازان، سُرنا و دُهُل نوازان ، خوانندگان، شاعران، نویسندگان، داستان سرایان،فیلم سازان، عکاسان، بازیگران تئاتر، پژوهشگران، سازندگان کمانچه و سُرنا، شما همه و همه را در این سرزمین نخبه پرور برای رشد و شکوفایی یک ملت به القوه در اختیار دارید. که حسن سالم قطره ایست در دریای مرواریدگون سرزمینمان.ای مسئولان فرهنگی و اجتماعی که برای دوره ای بعنوان متولّی و نگاهبان شکوفایی هنر این سرزمین منصوب می شوید، نگذارید حاصل تلاش این عزیزان که از آسمان می رسد مثل گَرد خرمن، باد به یغمایش برَد.فردوسی: مسئولیت و وظیفه هر انسان در هر پست و مقامی را در یک بیت تمام کرده است : نباید که یزدان چو خواندت به پیش روان تو شرم آرد از کار خویش استعدادیابی، پرورش و باروری و مراقبت، پیوسته از هنر و هنرمندان به گردن شماست؛ آنچه تا به امروز سربلندی موسیقی کشور و منطقه را موجب گردیده، که حسن سالم نمونه کوچکی از آن است. اگر انصاف دهیم حمایت خانواده ها و فرهنگ دوستان بوده است؛ که بی هیچ حمایت دولتی، سرفرازی موسیقی کشور را موجب گردیده اند. هنرمندان از آنچنان مناعت طبع، سرفرازی و غروری برخوردارند که خود را فرمانروای سرزمین خود می دانند. نگذارید مشکلات اقتصادی و اجتماعی ،این امیران بالقوه را زمین گیر کند. در خاتمه باز هم سپاس عمیق خود را از مسئولان برگزاری این مراسم بر زبان و بر قلم می آورم. همچنین اینجانب ،خود و کلیه کمانچه نوازان لرستان و ایران را در شادمانی انتخاب “حسن سالم” شریک می دانم؛ باز هم می دانم حسن سالم هم همانطور که خود بر زبان آوردند، موفقیت خود را مدیون همه کمانچه نوازان سرزمین خود می داند و سپاس گویان قدرشناس خانواده موسیقی کشورش بوده و خواهد بود.

کلاس آموزش پیانو

  • mahsa jey
  • ۰
  • ۰

اولین کار برای برگزاری یک مراسم انتخاب مکان و زمان مراسم است.برای مراسم عروسی تان بهتر است زمانی را انتخاب کنید که هر دوی شما (عروس و داماد ) وقت تان آزادتر باشد. مثلا اگر یکی از شما هنوز محصل یا دانشجو است می توانید برای تعطیلات تابستانی یا نوروزی برنامه ریزی کنید.
اگر دچار آلرژی یا حساسیت فصلی هستید ، حواستان باشد که در آن فصل جشن نگیرید. سعی کنید زمانی را انتخاب کنید که از نظر جسمانی سلامت باشید.

اگر اقوام نزدیکی دارید که در خارج از کشور زندگی می کنند و برای شما اهمیت دارند مثل : خاله ، عمه ، عمو و…. سعی کنید زمان عروسی را با آن ها هماهنگ کنید تا آن ها نیز بتوانند در مراسم تان شرکت کنند.

تشریفات مجالس در تهران

معمولا فصل گرما یا همان تابستان از نظر آب و هوایی فصل مناسبی برای جشن عروسی نیست. چرا که گرما هنگام عکاسی در باغ اذیت تان خواهد کرد. آرایش عروس خانم را کمی بر هم می زند ، گل های ماشین عروس تان پلاسیده و پژمرده خواهند شد و در نهایت احتمال گرما زدگی و یا افت فشارتان وجود دارد . اما این فصل از یک لحاظ بسیار مورد استقبال عروس و دامادهاست و آن این است که در تابستان تمام محصل ها و دانشجویان در تعطیلات به سر می برند که این هم برای میهمانان و هم برای عروس و داماد مفید است. اما اگر قصد دارید در این فصل مراسم تان را برگزار کنید می توانید تمام این کار را حداقل در اواخر شهریور انجام دهید که کمی هوا بهترشده باشد.

معمولا تاریخ های خاص مثل : ۹/۹/۹۹ می تواند زمان مناسبی برای برگزاری عروسی و خدمات مجالس باشد. زیرا این گونه تاریخ های با وقایع شان به خاطر سپرده می شوند و از یاد نمی روند. این کار فقط نیاز به یک تقویم ، مداد ، کاغذ و کمی سلیقه دارد.
اگر خانواده ی عروس و داماد مذهبی باشند مسلما می دانند که ازدواج در اعیاد مذهبی مثل : مبعث ، عید قربان ، عید غدیر ، ولادت امامان و پیامبران و ماه های شعبان و رجب پر رونق تر است . البته باید این موضوع را هم بدانند که در این روزها تعداد مراسم عروسی زیاد تر است و عکاسی ، آرایشگاه و مهم تر از همه سالن ها سرشان شلوغ خواهد بود و برای رزرو این روزها باید از ماه ها جلو تر اقدام کنید.
معمولا برای برگزاری یک جشن ، پنج شنبه ها مناسب ترین روز هفته است. چون همه می توانند روز جمعه با دل آسوده استراحت کنند و دیگر نگران بیدار شدن و خواب ماندن صبح روز بعد نباشند.

تشریفات مجالس در تهران

در بسیاری از تالارها و مخصوصا هتل ها برای روز پنج شنبه و جمعه تعداد بیش تری میهمان در نظر گرفته اند و اگر کسی بخواهد با تعداد میهمانان کم تری سالن را برای این روزها رزرو کند باید مبلغ بیشتری بپردازد. مثلا شما سالنی را انتخاب می کنید که در روزهای آخر هفته ظرفیت میهمان در آن سیصد نفر است و اگر شما بخواهید در روز پنج شنبه با دویست نفر میهمانی بگیرید باید مبلغی را بابت این صد نفر که خود سالن آن را تعیین می کند بیشتر بپردازید.
اگر تعداد میهمانان تان کم تر از ظرفیت سالن است و نمی خواهید بابت رزرو و روزهای پنج شنبه و جمعه هزینه ی اضافی پرداخت کنید بهترین کار این است که عروسی را در روز چهار شنبه برگزار کنید تا مراسم پای تختی نیز پنج شنبه باشد و بتوانید جمعه را همراه همسرتان در منزل جدیدتان استراحت کنید.

تشریفات عروسی در تهران

  • mahsa jey